شکل گیری یک تیم و روش های همکاری تیمی

مدیریت کسب و کار - نویسنده : مریم کشت پرور - ارسال شده در

با وجود نیاز بیش از پیش کسب و کارها به وجود کار تیمی،همچنان در بسیاری از محیط های کاری چنین فرهنگی شکل نگرفته است. برای کسب وکارها  افزایش و یا حفظ همکاری تیمی در هر بخش از محیط کار، به چالشی روز افزون تبدیل شده است.چالشی که عبارت است از:

  • شناخت بهتر اعضای تیم نسبت به یکدیگر
  • پیشرفت اعضاء در کنار یکدیگر در راه دستیابی به موفقیت
  • افزایش روابط ،درون بخش های مختلف

همه ما می خواهیم از بقیه بهتر باشیم و در طول مراحل زندگی برای بهتر بودن، رقابت کردن با یکدیگر را پرورش داده ایم،به ما آموزش داده نمی شود چگونه به عنوان عضوی از یک گروه می توانیم به بهبود خودمان و دیگران کمک کنیم.

با ارتباط برقرار کردن و در گروه بودن ،افراد یک مجموعه را قادر خواهد ساخت

به موفقیت های بزرگ تری دست یابند که به تنهایی امکان پذیرنخواهد بود

تشکیل یک تیم،یکباره اتفاق نمی افتد،تیم سازی هم هنر است و هم علم.اعضای یک تیم با وجود تمام تفاوت هایی که دارند،باید قادر باشند به صورت یکپارچه و همراه در جهت دستیابی به یک هدف مشترک حرکت کنند.مهم ترین عنصری که موفقیت یک تیم را پیش بینی می کند، کیفیت ارتباطات اعضاء با یکدیگر است.

کیفیت کار یک کسب وکاربه کیفیت ارتباطات افراد یک تیم بستگی دارد 

شکل گیری و توسعه تیم،فرایندی پویا است.بیشتر تیم ها دائماًدر حال تغییرند،بدین جهت که ماهیت سازنده یک تیم انسان ها می باشند،بنابراین یک تیم ممکن است ثبات پایدار را تجربه نکند اما فرایندی تکاملی را طی می کند.استیفن رابینز، در فرایند توسعه وتکامل تیم مراحلی را در نظر گرفته است.این مراحل عبارتند از:

  • شکل گیری:

مرحله ای که اعضای یک گروه برای اولین بار دورهم جمع می شوند و در مورد کار تیمی به بحث و تبادل نظر می پردازند،که هریک از افراد به اهداف تیم و نقش خود آگاه می شوند

  • طوفان زایی:

در این مرحله اهداف و فعالیت های تیم تا حدود زیادی مشخص می شود و افراد شناخت نسبی به یکدیگر و به کار پیدا می کنند.این مرحله آغاز تبادل نظر و تعارض در یک تیم است و اگر به درستی تعارض حل نشود امکان فروپاشی وجود دارد.از جمله دلایل تعارض در تیم می توان به شش مورد زیر اشاره کرد:

  1. کمبود مهارت های ارتباطی
  2. فقر اطلاعات
  3. دیدگاه های نادرست
  4. کم توجهی به نظرات یکدیگر
  5. کم توجهی به نیازها و ارزش های تیم
  6. برنامه ریزی ضعیف به همراه تجربه کم

  • هنجارسازی:

توانمندی مدیر یا رهبر و یا ارشد یک تیم باعث خواهد شد که اعضای تیم به مرحله هنجارسازی راه یابند.بعد از گذراندن موفقیت تعارضات افراد تیم احساس آرامشی داشته و از اینکه کنار یکدیگر مشغول کارند،رضایت دارند و به همین علت به یکدیگر بازخورد های سازنده می دهند،اکنون همه افراد به دنبال این موضوع می باشند که استاندارهای لازم در تیم را مشخص کنند تا افراد براساس اصولی مشخص،بتوانند مسیر را هماهنگ طی کنند.

مهم ترین اتفاق بعد از مشخص شدن ارزش های تیم 

کاهش قدرت رهبری و یا مدیر ارشد تیم است

گویی این قدرت در بین تک تک اعضاء گروه پخش شده است 

 اکنون هریک از افراد براساس ارزش تیم

خود را ملزم به رسیدن هدف می داند

 

  • کار وتلاش:

مرحله ای که اشتیاق و همکاری برای رسیدن به هدف در تیم بالا است.انگیزه درونی افراد رشد کرده و اعتماد در تیم حاکم شده است.هریک از اعضاء به دنبال افزایش کیفیت کار است.اگر یک تیم به این مرحله دست یابد با گذر زمان تکامل می یابد و به گروهی هدفمند تبدیل می شود و توان اعضاء از تیم سازی به افزایش دانش تحول یافته است اما خطری که در کمین کار و تلاش در تیم است،گروه اندیشی است.

 

  • فروپاشی:

تیم به دلیل دسترسی به اهداف و اتمام وظایف ،آماده فروپاشی است.در این شرایط دیگر زمان بالا بردن انجام وظیفه نیست در عوض توجه به پایان دادن فعالیت ها است.برای جلوگیری از فروپاشی باید فرایند بازخورد و شروع چالش های جدید در کار را آغاز کرد.

اما چگونه فرهنگ کار تیمی را ایجاد کنیم؟

برای ساخت بهتر یک تیم و روابط اعضای تیم با یکدیگر می توانید از راهکارهای مؤثر زیر کمک بگیرید:

  • ایجاد هدف مشترک برای همه اعضاء:

جلسات بارش فکری تشکیل دهید و از هریک از افراد تیم بخواهید در مورد ارزش،باور،ایده ها و کارهایی که بیشترین علاقه مندی به انجام آنها را دارد بیان کنند،سپس بر اساس بازخوردها هدف مشترک درافراد تیم را به کمک آنها بسازید.

 

  • بازی تیم سازی:

بازی یکی از بهترین روش ها برای ایجاد روابط جدید و یا بهبود روابط قدیمی است،شما می توانید مجموعه ای از بازی های گروهی،هدفمند،حل مسئله را در تیم به اجرا درآورید،

بازی به افراد چگونگی اعتماد به یکدیگر و مهارت گروهی را می آموزد

 

  • ترکیب کار و تفریح:

به افراد تیم فرصت می دهید، به شناخت بیشتر یکدیگر در خارج از چارچوب کاری دست یابند

 

  • جلسات رابطه سازی تیمی:

ممکن است شما تعدادی از مستعدترین افراد دنیا را در اختیار داشته باشید،اما بدون داشتن انسجام تیم حفظ یک فرهنگ امکان پذیر نخواهد بود.جلسات همکاری ،گفتگو و اشتراک آموزش و مکالماتی در مورد فعالیت های روزمره به ارتباط بهتر بین افراد تیم کمک خواهد کرد

از راهکارهای دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرهیز از خرده فرهنگ درون یک تیم
  • غذا خوردن در کنار یکدیگر
  • درگیر کردن مدیران هر بخش در کار تیمی
  • آگاهی هریک از افراد سازمان از ارزش کار تیمی
  • سیستم مدیریت عملکرد باید روی کار تیمی تأکید و ارزش گذاری شود و…

 

نتیجه گیری:

با تمام آنچه تاکنون در متن بالا خواندید می توان گفت:

یک شخص یا یک بخش به تنهایی قادر نیست به موفقیت در کار برسد 

 بدون وجود همکاری حتی سودآورترین کسب وکارها

قادر به دست یابی به موفقیت طولانی مدت نخواهند بود

 

 

برچسب ها : , ,

مریم کشت پرور

رشته تحصیلیم روانشناسی بالینی است.مشاهده و مطالعه در مورد انسان ها،(احساسات،افکار، رفتارشون) در موقعیت های مختلف زندگی و شنیدن از تجربیاتشون برای من مثل یک سفر ارزشمنده.بنابراین تصمیم گرفتم بین روانشناسی و سرمایه انسانی در فضای کار پیوندی بزنم و تجربیاتم را به اشتراک بذارم تاکمکی باشه درشکل گیری روابط متعادل بین زندگی کاری و شخصی.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

ارزیابی با استفاده از ابزار SWOT

مدیریت پروژه - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !