team culture

از شعار یک سازمان تا فرهنگ آن

مهارت‌های ارتباطی - نویسنده : مریم کشت پرور - ارسال شده در

باهم آرزومندیم، باهم به دست می آوریم
یک گروه، یک هدف
یکی برای همه ،همه برای یکی
نیرو در همبستگی است
یک مردم، یک سرنوشت
یک تیم ، یک رؤیا

هر شرکت و سازمانی و حتی در جامعه بزرگ تر، هر ملیتی برای خود مجموعه ای از شعارها دارد. شعاری که زیربنای فرهنگ یک سازمان است. می توان گفت:

شعار یک سازمان ؛معرفی ارزش های یک مجموعه به افراد خارج از خود و بیانگر اهداف ،نوع تفکر و روحیه عاطفی افرادی است که درآن سازمان همکاری می کنند.

فرهنگ یک مجموعه، بخشی است که ارزش یک سازمان را مشخص می کند. فرهنگ و موفقیت شانه به شانه هم حرکت می کنند و اهمیت آن به قدری است که از فرهنگ به عنوان فاکتورهای موفقیت و شکست فعالیت گروهی افراد سازمان یاد می کنند. به هنگام راه اندازی شرکت فرهنگ یک شرکت مهم ترین مسئله ای است که باید به آن توجه شود. درواقع فرهنگ ، ماهیت مکانی که می خواهید بخشی از ساعات زندگی خود را در آنجا سپری کنید تعریف می کند. که ابتدا از بنیان گذاران سازمان سرچشمه می گیرد و در رفتارهای افراد مورد اعتماد مجموعه منعکس می شود و درنهایت به شکل یک شعار نمود عینی می یابد.

اهمیت وجود ارزش‌های تیم

بیشترین اهمیت وجود ارزش هایی برای فرهنگ و یک شعار برای سازمان در کدام بخش از سازمان است؟ اگر ما فرایند مصاحبه را انتخابی دوجانبه در نظر بگیریم که درآن هم فرد مصاحبه کننده و هم فرد مصاحبه شونده حق انتخاب همکاری با یکدیگر را دارند. می توان گفت: یکی ازمهم ترین مسائلی که به هنگام مصاحبه استخدامی افراد مصاحبه کننده باید به آن توجه کند، استخدام فردی هماهنگ با فرهنگ سازمان است. از سوی دیگر بسیاری از آدم های جویای کار در بررسی شغل ، ابتدا بیشتر به نقش و مسئولیت خود در آن شغل،دستاورد شرکت، حقوق و مزایای آن فکر می کنند و سپس بعد ازگذشت مدت زمانی ازبه دست آوردن شغل و رفت وآمد خود به فرهنگ آن توجه می کنند، و در صورت هماهنگ نبودن فرهنگ با انتظار و تصورات خود چالش های اولیه در محیط کار راتجربه می کنند.

ازآنجایی که فرهنگ بخش بزرگی از زندگی روزمره افراد محیط کار را تشکیل می دهد، احساس نارضایتی و انتخاب نادرست و پشیمانی شروع می شود. به صورتی که فرد بعد از گذشت یک الی دوهفته از کار، دیگر خوشحال نیست. بنابراین توجه به شعار یک شرکت در ابتدای کار می تواند ازچنین اتفاقاتی جلوگیری کند. اگر شما فرد مصاحبه کننده هستید در مصاحبه از شعار و فرهنگ سازمان خود صحبت کنید و اگر فرد مصاحبه شونده اید برای آشنایی با فرهنگ سازمان به شعار آن توجه کنید و برای ارزیابی واقعیت یک شعار به عملکرد افراد سازمان نگاه کنید.

مریم کشت پرور

رشته تحصیلیم روانشناسی بالینی است.مشاهده و مطالعه در مورد انسان ها،(احساسات،افکار، رفتارشون) در موقعیت های مختلف زندگی و شنیدن از تجربیاتشون برای من مثل یک سفر ارزشمنده.بنابراین تصمیم گرفتم بین روانشناسی و سرمایه انسانی در فضای کار پیوندی بزنم و تجربیاتم را به اشتراک بذارم تاکمکی باشه درشکل گیری روابط متعادل بین زندگی کاری و شخصی.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

ارزیابی با استفاده از ابزار SWOT

مدیریت پروژه - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !