چرخه دمینگ یا PDCA

مدیریت کسب و کار - نویسنده : حسام اسعدی - ارسال شده در

موقعیتی رو تصور کنین که یک نفر میخواد برای بار اول یه کیک بپزه. معمولا برای اینکار اول یک دستور العمل رو پیدا می کنه، از روی دستورالعمل مواد رو تهیه می کنه و شروع می کنه و آماده کردن. وقتی کیک آماده میشه در اکثر اوقات کیک به خوبی چیزی که توی تصویر دستورالعمل دیده میشه نیست.

بار دوم احتمالا فرد یادش میاد که درست اَلَک نکردن آرد ها باعث شده بود که خمیر کیک خوب درنیاد پس این بار این مورد رو رعایت می کنه. یا مثلا در دفعات بعدی میفهمه که استراحت دادن به خمیر کیک با بیکینگ پودر کمک میکنه بهتر پف بکنه. به این ترتیب هر بار با دقت کردن به اشتباهات قبلی، مطالعه بیشتر و یا امتحان کردن روش های جدید کیک بهتر و بهتر میشه تا جایی که فرد به درجه استادی میرسه.

همین متنی که الان خوندیم مثالی هست از چرخه دمینگ در زندگی روزمره.

چرخه دمینگ

دمینگ رو به عنوان پدر علم کنترل کیفیت میشناسن. آقای دمینگ بخش قابل توجهی از زندگیش رو در ژاپن فعالیت می کرد و این چرخه رو اونجا و پیرو کار یک سری دیگر از افراد ابداع کرد.

چرخه دمینگ رو با نام PDCA هم میشناسن که مخفف کلمات: Plan, Do, Check and Act هست. بر اساس این چرخه ما در زمان انجام هر کار و پروژه ای لازم هست که:

  1. برای انجام کار برنامه ریزی کنیم (دستوالعمل تهیه کیک)
  2. کار رو انجام بدیم (پختن کیک)
  3. نتیجه کار رو بررسی کنیم و ارورها و مشکلات رو در بیاریم و برای اونها راه حل پیدا کنیم (پیدا کردن دلیل اینکه چرا کیک به اندازه کافی پف نکرد)
  4. بر اساس یافته ها در کار خودمون بازنگری کنیم
  5. دوباره وارد مرحله یک بشیم

و این چرخه می تونه تا بی نهایت ادامه داشته باشه و ما هر بار کار رو بهتر و بهتر انجام بدیم.

تویوتا

استفاده از این چرخه شاید بیشتر از هر جای دنیا در شرکت تویوتا باشه. در تویوتا تفکری وجود داره که میگه:

قبل از ساخت ماشین، آدم ها رو بسازیم.

با این تفکر در تویوتا این فرهنگ وجود داره که هر فردی که در شرکت مشغول به کار هست باید در راستای بهبود چرخه تولید نظر بده. یعنی همه در مرحله Check از مراحل چرخه دمینگ مسئول هستن.

سخن پایانی

چرخه دمینگ یک ابزار بی نهایت ساده اما بی نهایت کاربردی هست. اما متاسفانه مثل اکثر ابزارهایی که خیلی ساده هستند مورد استفاده اکثریت افراد قرار نمیگیره. درست مثل چک لیست ها که همه ما میشنویم کاربردی هست اما هنوز ۹۹% ما حاضر نیستیم صبح به صبح برای خودمون چک لیست تهیه کنیم.

حسام اسعدی

رشته تحصیلیم میکروبیولوژی بود اما خیلی زود به سمت حوزه مدیریت جذب شدم و الان بیشتر از دو ساله که مدیریت پروژه و مدیریت تیم پروژه شرکت اینتورک رو به عهده دارم. علاقه زیادی دارم که تجربیاتی که توی این چند سال به دست آوردم رو با دیگران به اشتراک بزارم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

ارزیابی با استفاده از ابزار SWOT

مدیریت پروژه - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !