بدبینی سازمانی و پیامدهای آن

مدیریت منابع انسانی - نویسنده : مریم کشت پرور - ارسال شده در

پدیده بدبینی و یا بدگمانی سازمان در بسیاری از جوامع ،به یکی از چالش های عمده رهبری سازمانی تبدیل شده است. بدبینی سازمانی،یکی از موضوعات مهم رفتاری است که برعملکرد کارکنان و در نهایت بر کارآمدی و اثربخشی سازمان مؤثر است.از این رو،لازم است سازمان ها ومدیران،مطالعه ی رویارویی با این واقعیت و پیشگیری از پیامدهای آن را در اولویت قرار دهند.درک دلایل و پیامدهای بدبینی سازمانی می تواند در کنترل و یا کاهش اثرات منفی این مفهوم به مدیران یاری رساند.کارکنان بدبین می توانند کل سازمان را تحت تأثیر قرار داده و مانع رسیدن سازمان به هدف های خود شوند بدبینی سازمانی، یک نگرش منفی و دفاعی نسبت به سازمان است که به درک فضای نامطلوب از سازمان منجر می شود.محققان سازمانی تعاریفی در مورد بدبینی سازمانی ارایـه داده انـد . تعـاریف ایـن گـروه عموماً شامل اندیشه های بدبینانه در مورد آینده و ناامیدی از دیگـران یـا خـود اسـت.بسیاری از رویکردهای روانشناسی در مورد بدبینی، آن را یکی از ویژگی های شخصیتی پایدار می دانند.بدبینی سازمانی ،حالتی است که:

منجر به شک کردن به موفقیت تغییرات در سازمان می گردد

رفتاری یادگرفته شده است که منجر به ایجاد دیدی بدبینانه در مورد تغییر می گردد

 اعتقاد به اینکه مسائل حل شدنی در محیط کار به خاطر کاستی های موجود در سیستم

و عوامل خارج از کنترل افراد حل نمی شود 

در نتیجه موجی از ناامیدی سازمان را فرا می گیرد 

به طور کلی می توان گفت: بدبینی سازمانی،نگرش منفی نسبت به سازمان است و متشکل از سه جزء و یا بعد اصلی مفهوم سازی می شود:

۱. بدبینی شناختی:

سرمنشاء این بدبینی اعتقادات و افکار منفی افراد است

تفکری که باور دارد برای همه رفتار و اعمال اطرافیان،انگیزه های پنهان وجود دارد

چنین فردی باور دارد که همکاران و مدیرانش با او صادق نیستند، کارهای او دیده نمی شود و هرچقدر تلاش کند نمی تواند به خاطر رفتارهای غیراخلاقی و فرصت طلبی دیگران رشد کند. چنین افرادی تصمیم های درست سازمانی را نیز به ندرت قبول می کنند

 

۲.بدبینی احساسی:

هریک از ما در هر لحظه احساسات مختلفی را تجربه می کنیم. فعالیت هایی که مدیر و یا همکاران در طول روز انجام می دهند منجر به شکل گیری احساسات مختلف در افراد می شود که منجر شده بر اساس احساسات نسبت به سازمان واکنش نشان دهند. واکنش های احساسی به اشکال مختلفی مثل: آزردگی،خشم،تنش، اضطراب، غم و… می باشند. بنابراین می توان گفت:

یک رسالت بزرگ مدیر منابع انسانی، توجه به واکنش های احساسی افراد و شناسایی آنها است

بدین علت که اگر این واکنش ها به درستی کنترل نشوند منجر به وخیم تر شدن بدبینی افراد نسبت به سازمان و ترک محیط می شود

 

۳.بدبینی رفتاری:

افراد دچار بدبینی رفتاری از هر فرصتی استفاده می کنند که از سازمان انتقاد کنند،این افراد اگر از سوی مدیر و یا همکاری تشویق شده باشند و حتی هدیه ای دریافت کرده باشند از آن ایراد می گیرند. در خیلی از موارد نمایش این نوع از بدبینی به شکل رفتارهای طعنه آمیز،شوخی های کنایه ای ،مسخره کردن عملکرد افراد  و… نشان داده می شود و افراد سعی دارند با انجام چنین رفتارهایی از اضطراب خود بکاهند. عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن:

یکی از مهم ترین پیش زمینه های بدبینی سازمانی ، ویژگی های محیط شغلی است.بدبینی سازمانی:

نگرشی است که توسط تجربیات در محل کار شکل گرفته است و یک واکنش آموخته شده است

تفاوت درقدرت، کیفیت روابط و ادراک از سیستم منابع انسانی می تواند در میزان بدبینی اثرگذار باشد.برخی از علت های بدبینی کارکنان نسبت به سازمان عبارت است از:

  • اختلاف زیاد بین حقوق و مزایای مدیران اجرایی وکارکنان
  • اخراج های گسترده و بی سابقه 
  • عدم احساس حمایت از سوی سازمان
  • عدم رابطه بین مدیران و کارکنان
  • کوچک شماری عملکرد کارکنان
  • نبود اعتماد و احترام بین افراد یک تیم
  • تغییرات مدیریت نشده در رویکرد های تیم بدون اطلاع افراد
  • نبود سیستم مشخص و شفاف ارزیابی عملکرد و…

پیامدهای بدبینی برای سازمان:

کاهش تعهد و رضایت افراد از کار و کارکردن با سازمان،تغییر شغل و ترک محیط، مشارکت کم در تغییرات سازمان و پرهیز از مطرح کردن ایده

 

نتیجه نهایی و پیشنهادات :

بنابر این با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شده است ، می توان بیان کرد که بدبینی سازمانی بر کارآمدی و اثر بخشی یک سازمان اثرگذار است بااینحال خوشبختانه می توان چنین رفتارهایی را با آگاهی از ابعاد بدبینی در سازمان پیش بینی کرد و برای حل آن پیش از آنکه دیر شود راه حل هایی در نظر گرفت از جمله راه حل های پیشنهادی من برای رفع بدبینی سازمانی می توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد:

تشکیل جلسات گفت وشنود میان افراد تیم

  برگذاری کارگاه های حل تعارض

ایجاد سیستم شفاف در محیط 

سیستم ارزیابی عملکرد با معیار های اصولی 

توجه به احساسات افراد توسط نیروی منابع انسانی و…

 

 

برچسب ها : , ,

مریم کشت پرور

رشته تحصیلیم روانشناسی بالینی است.مشاهده و مطالعه در مورد انسان ها،(احساسات،افکار، رفتارشون) در موقعیت های مختلف زندگی و شنیدن از تجربیاتشون برای من مثل یک سفر ارزشمنده.بنابراین تصمیم گرفتم بین روانشناسی و سرمایه انسانی در فضای کار پیوندی بزنم و تجربیاتم را به اشتراک بذارم تاکمکی باشه درشکل گیری روابط متعادل بین زندگی کاری و شخصی.

یک دیدگاه در رابطه با “بدبینی سازمانی و پیامدهای آن
  1. فید بک : تغییرات سازمان | بیزروم

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

ارزیابی با استفاده از ابزار SWOT

مدیریت پروژه - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !